Heving av bilkjøp - få kjøpesummen tilbake

Lurer du på om du kan heve et bilkjøp og få pengene tilbake? Kanskje bilen har skjulte feil, ikke samsvarer med det som ble avtalt, eller selgeren har holdt tilbake viktig informasjon. Å heve et bilkjøp kan virke komplisert, men du har sterke rettigheter som forbruker. I denne artikkelen går vi gjennom når du kan kreve heving, hvordan prosessen fungerer, og hva du må gjøre for å få tilbake kjøpesummen.

La oss sjekke om du har en sak å gå videre med

Vurderingen er gratis og uforpliktende
Author picture

Advokat Kjetil Lyngmyr

Når kan du heve et bilkjøp?

For å kunne heve et bilkjøp må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Dette kan være:

  • Skjulte feil og mangler – for eksempel motorproblemer som ikke ble opplyst om.
  •  
  • Feil informasjon fra selger – hvis bilen er oppgitt å ha lav kilometerstand, men viser seg å være tuklet med.
  •  
  • Bilen samsvarer ikke med avtalen – hvis du kjøpte en bil med automatgir, men fikk en med manuell.
  •  
  • Manglende utbedring – hvis du har bedt selger om å rette opp feil, men dette ikke skjer innen rimelig tid.

Dersom mangelen er betydelig nok, kan du kreve heving av kjøpet og få tilbake pengene du betalte for bilen.

Hva sier loven?

Når du kjøper bil fra en forhandler, er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Kjøper du fra en privatperson, gjelder kjøpsloven. Hovedforskjellen er at forbrukerkjøpsloven gir deg bedre beskyttelse, blant annet med en reklamasjonsfrist på fem år.

For at du skal kunne heve kjøpet, må mangelen være vesentlig. Det betyr at feilen må ha en stor betydning for bilens verdi eller bruk. Små kosmetiske feil eller slitasje regnes sjelden som grunnlag for heving. Mange tror det er umulig å kjøpe et bilkjøp når selger er privatperson. Det er feil. Er bilen mangelfull og mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd gir kjøpsloven § 39 adgang til å heve kjøpet. Dette med mindre selger utbedrer mangelen. Utbedring i samsvar med loven avskjærer adgangen til å heve kjøpet. 

Slik går du frem for å heve bilkjøpet

  1. 1. Kontakt selger

Gi selger skriftlig beskjed om problemet så fort som mulig. Forklar hva som er galt og at du ønsker å heve kjøpet. Det er helt sentralt at selger oppfatter din henvendelse som en reklamasjon, altså en klage. Ren misnøye eller ulne fraser om bilens egenskaper oppfyller ikke lovens krav til reklamasjon. Vi har erfart at en del personer nøyer seg med å ringe. Dette er ikke å anbefale. Sørg for å dokumentere reklamasjonen, så går det selvfølgelig an å ha en konstruktiv dialog i tillegg. Reglene om reklamasjon følger av henholdsvis forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32. 

  1. 2. Dokumenter feilen

Ta bilder, samle verkstedsrapporter og annen dokumentasjon som viser hva som er galt. Jo mer bevis du har, desto sterkere står du. Her er det dessverre mange som bommer, fordi man ikke forstår bevisreglene. Den som hevder at et faktum er «slik eller slik» har bevisbyrden for dette. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt. Uttrykt med prosent vil det si at man må sannsynliggjøre med 51% eller mer hva som er å regne som det mest sannsynlige faktum i saken. Svakheter ved bevis eller beviskjeden vil gå utover den som har risikoen for å sannsynliggjøre det faktum man hevder saken bygger på. 

  1. 3. Krev retting eller prisavslag først

I de fleste tilfeller må du gi selger en mulighet til å rette opp feilen før du krever heving. Dette gjelder særlig hvis mangelen kan fikses uten store kostnader. Dersom feilen ikke kan fikses må vurderes om prisavslag kan være en adekvat reaksjon mot kontraktsbruddet. Er det rimelig og passende at kjøper må nøye seg med et prisavslag, eller er mangelen mer alvorlig og inngripende, slik at heving er det eneste riktige utfallet? Dette vurderes konkret fra sak til sak. Høyesterett har i dommen Rt. 1998 s. 1510 slått fast at prisavslag skal vurderes som et alternativ til heving. 

  1. 4. Send en skriftlig hevingserklæring

Hvis problemet ikke løses, kan du sende en skriftlig melding der du formelt krever å heve kjøpet. Oppgi grunnlaget for heving og be om tilbakebetaling av kjøpesummen. Husk at du også vil ha krav på forsinkelsesrenter, se kjøpsloven § 65 og forbrukerkjøpsloven § 50. Merk at selger på sin side kan ha krav på nyttefradrag. Et nyttefradrag estimeres i bilsaker gjerne med utgangspunkt i antall kjørte kilometer i kjøpers eierperiode. 

  1. Ta saken videre om nødvendig

Hvis selger nekter å godta kravet, kan du:

  • Klage til Forbrukertilsynet (behandlingstid på 1-2 år).
  •  
  • Ta saken til Forliksrådet (behandlingstid på 6-12 måneder).
  •  
  • La deg bistå av en bilsakadvokat. Først og fremst for å forsøke å løse saken snarest mulig, men du vil uansett med tanke på en eventuell videre prosess stille sterkere med en ekspert på bilsaker. Saken blir tatt tak i med en gang. 
 

Hva skjer etter en heving?

Hvis kjøpet blir hevet, skal du levere bilen tilbake og få kjøpesummen refundert. Det er tilstrekkelig å stille bilen til disposisjon på din bopel. Kjøper må ta regningen og risikoen for frakten, eller hente bilen på din bopel. Dette er opplest og vedtatt gjennom praksis fra retten og Forbrukerklageutvalget. 

Oppsummering – dine rettigheter ved heving av bilkjøp

✔ Du kan heve et bilkjøp hvis bilen har en vesentlig mangel som ikke kan utbedres, eller ikke blir utbedret og som heller ikke er egnet til å kompenseres fullt ut med et prisavslag.

✔ Forbrukerkjøpsloven gir deg sterk beskyttelse hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler.

✔ Du må først gi selger en mulighet til å rette opp feilen eller gi prisavslag.

✔ Hvis problemet ikke løses, kan du sende en skriftlig hevingserklæring.

✔ Oppnår du ikke en løsning av saken, så ta kontakt med advokat slik at du kan få vurdert om saken er verdt å gå videre med. Vi vurderer hevingssaker gratis. 

Å heve et bilkjøp kan være en krevende prosess, men hvis du står på kravene dine og følger riktig fremgangsmåte, har du gode sjanser for å få pengene tilbake.

Har du en sak å gå videre med? 

Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak. 

«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat 

Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører. 

Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!

Heving

Vi bistår i saker om heving av bilkjøp. Vi sjekker om du har en sak.

Prisavslag

Mangel ved bil kan kvalifisere for prisavslag. Få hjelp til riktig utmåling.

Erstatning

Økonomisk tap som følge av mangel krav kreves erstattet.

Reklamasjon

Finn informasjon om klage ved bilkjøp.

Solgt

Bistand til privatpersoner som har solgt bil.

Rettshjelpsdekning

Vi hjelper til med å etablere dekning.