Heve kjøp av bil - kjøpt bil av forhandler

Har du kjøpt en bil fra en forhandler som viser seg å ha alvorlige feil eller mangler? Som forbruker har du sterke rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, og i noen tilfeller kan du heve kjøpet og få pengene tilbake.

Her går vi gjennom når du kan heve bilkjøpet, hvordan du går frem, og hva du bør være oppmerksom på.

La oss sjekke om du har en sak å gå videre med

Vurderingen er gratis og uforpliktende
Author picture

Advokat Kjetil Lyngmyr

Heve kjøpet – hva er det og hvordan foregår heving? 

Ved å heve kjøpet foretas det som så fint kalles et «restitusjonsoppgjør». Enkelt forklart innebærer dette at bilen skal tilbake til selgeren og du skal ha tilbake kjøpesummen. 

Går vi litt videre, så skal det neves at kjøper har krav på renter av kjøpesumme, mens selger kan ha krav på fradrag for «vesentlig nytte». 

Merk at du som kjøper må medvirke til bilen kan hentes av selger, men det er ikke kjøperen som skal ta regningen for retur av bilen. Dette må selger dekke regningen for. 

Heve kjøpet? Følgende forutsetninger må være på plass

Vi ser her nærmere på helt sentrale forutsetninger for å heve bilkjøp fra forhandler. Vi tar utgangspunkt i at kjøper er forbruker, slik at forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse. 

Er mangelen «uvesentlig»?

Hvis mangelen kan antas å ha vært til stede på kjøpstidspunktet og det rettslig sett foreligger en mangel, vil spørsmålet vedrørende heving videre være om mangelen er «uvesentlig». En viktig og fortsatt relevant dom omkring spørsmålet om heving av bilkjøp er den såkalt «Nybil – dommen». Denne har referanse Rt. 2015 s. 321. Høyesterett landet her på det vi må kunne si er en relativt lav terskel for å heve kjøp etter forbrukerkjøpsloven. I saker som reguleres av kjøpsloven er terskelen noe høyere. 

Hva har du krav på ved heving av bilkjøp fra forhandler?

Våre biladvokater hjelpe deg å heve kjøpet – din bilforsikring dekker advokatutgiftene 

Du bør først forsøke å kreve å heve kjøpet selv. Dersom du fremsetter krav om heving og forhandler avslår hevingskravet ditt, så får du dekket utgiftene til advokat over den helt ordinære bilforsikringen. Dette kalles rettshjelp. Dekningen gis mot en egenandel. 

Har du en slik sak? Kontakt oss i dag, så hjelper vi deg, så raskt og effektivt som mulig. 

Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!

Hvordan går jeg frem ved reklamasjon?

Ved reklamasjon anbefaler vi at du sender en skriftlig klage på hva som finnes av feil og mangler ved bilen. Gi beskjed til forhandler hva du vil kreve, altså å heve kjøpet, når det er aktuelt. Sett en konkret frist for svar, f eks 7 dager. 

Advokat bør kontaktes dersom selger ikke godtar ditt krav, og kravet dreier seg om å heve kjøpet. Det kan også være hensiktsmessig å kontakte advokat ved større krav om prisavslag eller erstatning(kr 50 000 eller mer). I mindre saker vil det som regel ikke være økonomisk lønnsomt med advokat. 

Ja, hvis du er privatperson og har forsikringen på bilen ved kjøpet og tiden etter, så får du dekket utgifter til advokat. Det er nok at du har ansvarsforsikring. Delkasko og kasko har natuligvis også dekning for advokatutgifter. Dekningen er på inntil kr 100 000. Den gis mot en egenandel.