Motorhavari er nok en av de vanligste årsakene til at bilkjøper krever heving av kjøpet. Dersom alle servicer er fulgt og bilen ikke har gått så langt er det gode muligheter for å heve et bilkjøp såfremt selger ikke tilbyr utbedring i samsvar med loven og man er innenfor lovens frister i forhold til å kreve heving. Vi skal her se nærmere på tilfeller der kjøper opplever motorhavari og grunnlaget for heving av kjøpet.
Advokat Kjetil Lyngmyr
Det er alltid avtalegrunnlaget som ligger i bunnen av en reklamasjonssak. Med avtalgrunnlaget menes dokumentasjon som kan dokumentere hva partene har avtalt. Her kan det være store variasjoner, men de aller fleste kjøper bil etter at bilen har vært annonsert til salgs. I annonsen fremgår det alt i fra ingen opplysninger til svært konkrete opplysninger som kan være med på å sannsynliggjøre hvilke forventninger kjøpet kunne ha til bilen i den konkrete saken. Vi ser også ofte at partene har en del korrespondanse forut for signering av en kontrakt og overtagelse av bilen. De opplysningene som fremkommer kan her være av sentral betydning, selv om det ikke alltid er slik. Dette må vurderes konkret.
Hvis du skal få en sak vurdert av en biladvokat er det viktig å legge frem den dokumentasjonen og de opplysningene du har. Momenter som kan fremstå ubetydelige kan faktisk snu en sak helt på hodet, på godt og på vondt. Det kan konkret være tilfellet dersom selger forut for salget innestår for at bilens motor har blitt fulgt opp med servicer i henhold til fabrikkens retningslinjer. Hvis det ikke står noe om dette verken i kontrakten eller salgsannonsen vil en slik opplysning kunne være helt avgjørende for mangelsvurderingen i tilfelle motorhavari. Det er stor forskjell på å kjøpe en bil uten at servicer er fulgt, kontra en bil der alle servicer er fulgt til «punkt og prikke». Har selger opplyst at alle servicer er fulgt, og det senere viser seg å ikke stemme, vil dette være både en feil opplysning og mangel etter loven, samt et potensielt viktig moment i forhold til hva du kunne forvente. Viser det seg at for dårlig vedlikehold tilbake i tid forut for overtagelsen er årsaken til mangelen, i dette tilfellet motorhavari, vil man potensielt ha en god sak.
Tenke vi oss at selger var tydelig på at det er slurvet med servicer, og du som kjøper aksepterte dette, vil saken stille seg helt annerledes. Da har du kanskje ikke en sak.
Poenget er altså at biladvokaten må få oversendt den relevante dokumentasjonen som finnes. Det må gjøres en helhetlig og samlet vurdering, hvis man skal kunne gi en pekepinn på hvordan saken ligger an.
Basert på langt erfaring er våre oppfatninger følgende:
* En bilmotor skal i utgangspunktet, som en salgs normalforventning klare 250 000 km. NB! Forutsatt at bilen er brukt som normalt og alle servicer er utført i henhold til fabrikkens retningslinjer. Er det tale om en buss eller særlig sterk motor kan det imidlertid være tale om lenger levetid enn 250 000 km.
* Har selger gitt uriktige opplysninger om vedlikehold som er utført på motoren vil det ofte være en mangel, særlig hvis dette er årsaken til mangelen og mangelen består i et motorhavari.
* Er det umulig å konkludere med hvorfor motoren har havarert vil denne uklarheten som regel gå utover kjøper. Unntak! Er det tale om et forbrukerkjøp skal mangelen regnes for å ha vært tilstede de første 2 årene etter overtagelsen.
* Kan motoren repareres for en mindre sum er det ikke sikkert det foreligger hevingsgrunnlag. Må motoren byttes trekker det i motsatt retning. Hevingsgrunnlag kan være tilstede.
*I saken etter kjøpsloven er det særlig viktig å kunne dokumentere så langt som mulig på en objektiv måte at motorehavariet skyldes et forhold kjøper ikke kan ha forårsaket.
*Når aktuelt er det som oftest hensiktsmessig å involvere forsikringsselskapet. Har det skjedd et uforklarlig motorhavari vil forsikringen ofte dekke dette mot en egenandel, men naturligvis kun i de tilfeller det er tegnet en forsikring som dekker slike tilfeller.
1.1 Mangelvurderingen
For at det skal være grunnlag for misligholdsbeføyelser, må motorhavariet regnes som en «mangel» ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav a er det en mangel dersom tingen (bilen) ikke er i samsvar med kravene i forbrukerkjøpsloven § 15, eller det som er særskilt avtalt. Dersom bilens motorhavariet skyldes en skjult svakhet eller annet som lå i bilen før risikoen gikk over på forbrukeren, vil dette typisk kunne utgjøre en mangel. Risikoen går som hovedregel over ved levering, jf. forbrukerkjøpsloven § 14.
1.2 Heving – vilkår og terskel
Heving av forbrukerkjøp er regulert i forbrukerkjøpsloven § 32. Bestemmelsen sier:
«I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.»
Dermed har forbrukeren rett til å heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig. Terskelen for å heve i forbrukerkjøp er lavere enn etter kjøpsloven, fordi selger må bevise at mangelen er uvesentlig for å avskjære heving. I praksis vurderes det om feilen (f.eks. et kostbart motorhavari) har såpass stor betydning at forbrukeren har rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen. Jo større innvirkning på bilens verdi eller nytte, desto lettere vil vilkåret anses oppfylt.
1.3 Andre krav som må overholdes
Avhjelp (retting eller omlevering) før heving: Selger kan vanligvis kreve å få rette feil eller omlevere en tilsvarende bil, jf. forbrukerkjøpsloven § 29 tredje ledd. Om selger ikke lykkes med dette innen rimelig tid eller det er umulig, kan det åpne for heving.
Reklamasjon: Forbrukeren må melde fra innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, jf. forbrukerkjøpsloven § 27. Også en bilmotorfeil som først viser seg etter en viss brukstid, må reklameres i tide. Den absolutte fristen er to år fra levering (fem år dersom bilen er ment å vare vesentlig lenger enn to år), jf. § 27 annet ledd.
1.4 Oppsummering for forbrukerkjøp
Et motorhavari kan lett ansees som en klart vesentlig feil for en forbruker, ettersom bilens kjernefunksjon svikter. Oppdages havariet (eller årsaken) åpenbart å ha vært til stede før risikoens overgang, vil mangelsvurderingen slå ut i forbrukerens favør. Selger kan avskjære hevingskravet om han kan bevise at mangelen er uvesentlig, men kostbare og omfattende motorfeil vil som oftest ikke anses uvesentlige.
2.1 Mangelbegrepet
Kjøpsloven § 17 til § 21 regulerer når en bil har en mangel. Hovedregelen er at den skal ha de egenskaper og den kvalitet som følger av avtale eller alminnelige forventninger. Har bilen motorhavari som skyldes forhold som lå der før risikoen gikk over på kjøperen, vil det kunne utgjøre en mangel. Risikoen går over ved levering, jf. kjøpsloven § 13. Utgangspunktet her er at kjøper vil ha «ansvaret» for feil og mangler som oppstår. Dette gjelder likevel ikke dersom mangelen skyldes et forhold som kan tilbakeføres til tiden forut for kjøpet.
2.2 Heving – vilkår og terskel
Ved mangel gjelder kjøpsloven § 39 første ledd:
«Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.»
Vilkåret «vesentlig kontraktbrudd» innebærer en strengere terskel enn i forbrukerkjøpsloven. Etter praksis må kontraktsbruddet ha «gitt kjøperen en rimelig grunn til å si seg løst fra kontrakten», jf. blant annet Rt. 1998 s. 1510. Et alvorlig motorhavari kan etter omstendighetene oppfylle vesentlighetskravet, særlig hvis reparasjon er svært kostbar, hvis bilen er ubrukelig som følge av havariet, og selger ikke avhjelper i tide.
2.3 Prosessen før heving
2.4 Helhetsvurdering
For å avgjøre «vesentlighet» ser man på mangelens alvor, konsekvensene for kjøper, om selgeren forsto eller burde forstått betydningen av feilfri motor, og på muligheten til å bøte på problemet. Motorhavarier med høy reparasjonskostnad eller risiko for gjentatt feilreparasjon vil ofte vippe vurderingen i retning av at kontraktbruddet er vesentlig.
Rt. 1998 s. 1510 (uttalt i tilknytning til et annet lovverk, men brukt som rettesnor i hevingsvurderinger generelt): Det skal foretas en helhetsvurdering av mangelens betydning for kjøper, og kjøper må ha rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen.
Rt. 2015 s. 321 (forbrukerkjøp): Illustrerer at terskelen for heving i forbrukerkjøp er lavere, idet selgeren må bevise at mangelen er uvesentlig.
Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak.
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.