Vi vurderer bilsaker og bistår i veldig mange bilsaker. Mange av de som tar kontakt med oss har en sak å gå videre med, og de ønsker å bruke biladvokat i saken. Har man forsøkt å løse saken selv og har en god sak, vil ofte det neste steget være å la seg bistår av advokat. Først og fremst for å forsøke å løse saken før rettslige skritt, men også fordi en rettslig prosess ikke er for alle. Noen vil stå i saken helt selv, men veldig mange ønsker å sette videre saksgang bort til en spesialist med særlig kompetanse på området. Som en tommelfingerregel bør kjøpesummen, eller verdien på mangelen være mer enn kr 100 000. Det bør i utgangspunktet være en sak som kan gi grunnlag for heving av kjøpet.
En biladvokat har spesialkunnskap om forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven, som regulerer tvister mellom kjøper og selger.
Vi vet hvordan lovverket tolkes i praksis og kan vurdere dine rettigheter mer presist enn en lekmann. Vår biladvokater har over 10 års erfaring og vi har behandlet mange saker i retten. Ofte klarer vi imildertid å løse bilsaken utenrettslig. Vi har således behandlet flere hundre saker utenrettslig med gode resultater.
Våre biladvokter kan identifisere sterke juridiske argumenter og svakheter hos motparten. I mange tilfeller vil det å overlate saken til biladvokat medføre at man i tidlig fase ser hvilke knapper som er hensiktsmessige å trykke på, slik at vi får til en god løsning på saken. Dette som et alternativ til rettslig prosess som både koster penger og tar tid.
Vi vet hvordan domstoler og klageinstanser (Forbrukerklageutvalget) pleier å avgjøre lignende saker, noe som gir en strategisk fordel når det likevel er slik at en rettslig prosess synes unngåelig.
Uten juridisk hjelp risikerer du å gjøre formelle feil, som kan svekke saken din eller føre til at du mister retten til å komme i mål med et mangelskrav.
En biladvokat kan forhandle bedre med motparten, som kan føre til en raskere løsning uten rettssak. Typiske feil er at man overser frister, ikke forstår beviskravsregler og bevisbyrderegler, eller feil valg strategi. Visste du for eksempel at hvordan du ordlegger deg i sakens innledningsfase kan få avgjørende konsekvenser i en senere rettslig prosess? Retten vil ofte se ekstra nøye på eventuelle tidsnærmere bevis, etter feil og mangler viste seg.
Alle bilforsikringer for privatpersoner inkluderer rettshjelpsdekning, som dekker store deler av advokatkostnadene.
Dette betyr at du kan få juridisk bistand uten store økonomiske utlegg. Forsikringen dekker 80% opptil kr 100 000, mot en egenandel.
Våre biladvokater kan sikre at all dokumentasjon er mest mulig korrekt, og at bevisene blir lagt fram på en måte som styrker din sak. Som part er det lett for at man blir følelsesmessig engasjert i saken og kanskje argumenterer deretter. En biladvokat vil imidlertid se «kjølig» på saken, men samtidig engasjert, for å ivareta dine interesser i saken.
Som biladvokater vet vi verdien av å innhente sakkyndige uttalelser eller tekniske vurderinger som beviser feil eller mangler på bilen. Dette er et punkt vi ofte ser glipper hos parter som forsøker å føre saken selv. Manglende dokumentasjon, eller for dårlig dokumentasjon i forhold til mangler, kan medføre at saken tapes utelukkende på grunn av denne svakheten.
Vi kan bistå med å sende klage til Forbrukertilsynet, Forbrukerklageutvalget eller domstolene, dersom saken ikke løses direkte med selger.
De vet hvilke argumenter som har størst gjennomslagskraft.
En biltvist kan være tidkrevende og frustrerende.
Med en biladvokat på din side slipper du å håndtere juridiske spørsmål alene og kan føle deg trygg på at saken følges opp profesjonelt.
Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak.
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.