Heving av bilkjøp - få kjøpesummen tilbake

Lurer du på om du kan heve et bilkjøp og få pengene tilbake? Kanskje bilen har skjulte feil, ikke samsvarer med det som ble avtalt, eller selgeren har holdt tilbake viktig informasjon. Å heve et bilkjøp kan virke komplisert, men du har sterke rettigheter som forbruker. I denne artikkelen går vi gjennom når du kan kreve heving, hvordan prosessen fungerer, og hva du må gjøre for å få tilbake kjøpesummen.
Når kan du heve et bilkjøp?
For å kunne heve bilkjøp må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Det må altså først foreligge en mangel etter loven, og i tillegg må denne mangelen være vesentlig. I kjøpsloven kommer dette til uttrykk som «vesentlig kontraktsbrudd», mens ved forbrukerkjøp sier loven at mangelen ikke må være «uvesentlig». Det er sikker rett at terskelen for å heve bilkjøp er lavere ved forbrukerkjøp enn i andre tilfeller. Forbrukerkjøp vil si at bilen er kjøpt av en forbruker, altså en privatperson som ikke i hovedsak har kjøpt bilen til bruk i næring, og der selger er næringsdrivende.
For at mangel igjen skal foreligge er det sentralt at kjøper har reklamert innen rimelig tid, innenfor den absolutte fristen loven setter, samt at mangelens årsak kan føres tilbake til tiden forut for overtagelse av bilen. Feil og mangler som mest sannsynlig er påført som følge av kjøpers handlemåte vil naturlig nok ikke være noe selger er ansvarlig for.
Hvlke typiske mangler kan lede til å heve bilkjøp?
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Når vi snakker om «mangel» mener vi her mangel slik det fremgår av loven. Mangel etter loven vil typisk foreligge dersom selger har gitt uriktige opplysninger, det foreligger opplysningssvikt, brudd på avtalen som er inngått eller dersom objektet er i dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å forvente. For en mer utfyllende og detaljert beskrivelse av mangelstilfeller etter loven kan man se nærmere på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven hos lovdata.no.
Det kan være greit å merke seg at mangel kan foreligge etter loven selv om selger ikke er å klandre. Vi sier at mangelsvurderingen langt på vei er objektiv. Lovens stiller ikke nødvendigvis noe krav til at selger har utvist klanderverdig atferd, men på den annen side vil eventuell klanderverdig opptreden hvor selger er å bebreide for dette kunne lede til en strengere mangelsvurdering i selgers disfavør. I hvilken grad selger er å bebreide for mangelen kan også for vurdering når det er tale om å heve bilkjøp.
Å vite om man kan heve bilkjøp krever en konkret vurdering fra sak til sak. Noen temaer går imidlertid igjen, som eksempelvis:
- Skjulte feil og mangler – for eksempel motorproblemer som ikke ble opplyst om, eller at motoren havarerer og der dette ikke var å forvente. Et klassisk tilfelle her er at selger annonser bilen med komplett servicehistorikk, også viser det seg senere at dette ikke stemmer og at dette igjen er årsaken til havariet. Hopper man over servicer vil mange motorer kunne få drastisk forkortet levetid da det er mange av motoren komponenter som er avhengig av serviceoppfølgning for at levetiden på motoren igjen skal optimaliseres.
- Feil informasjon fra selger – hvis bilen er oppgitt å ha lav kilometerstand, men viser seg å være tuklet med vil dette kunne gi grunnlag for å heve bilkjøpet. Et annet eksempel er at bilen markedføres som tidligere fri for skader, men så viser det seg at bilen tidligere har vært kondemenert.
- Bilen samsvarer ikke med avtalen – hvis du kjøpte en bil med spesifikke egenskaper som ikke stemmer, og der dette får store konsekvenser økonomisk.
- Manglende utbedring – hvis du har bedt selger om å rette opp feil, men dette ikke skjer innen rimelig tid eller utbedringsretten på annet grunnlag ikke lenger er i behold.
Dersom mangelen er betydelig nok, kan du kreve heving av kjøpet og få tilbake pengene du betalte for bilen. Man må imidlertid alltid gjøre en konkret vurdering av saken, og det er her man vil ha igjen for å ta kontakt med oss for vurdering av om man har en sak.
Hva sier loven?
Når du kjøper bil fra en forhandler, er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Kjøper du fra en privatperson, gjelder kjøpsloven. Hovedforskjellen er at forbrukerkjøpsloven gir deg bedre beskyttelse, blant annet med en reklamasjonsfrist på fem år.
For at du skal kunne heve kjøpet, må mangelen være vesentlig. Det betyr at feilen må ha en stor betydning for bilens verdi eller bruk. Små kosmetiske feil eller slitasje regnes sjelden som grunnlag for heving. Mange tror det er umulig å kjøpe et bilkjøp når selger er privatperson. Det er feil. Er bilen mangelfull og mangelen utgjør et vesentlig kontraktsbrudd gir kjøpsloven § 39 adgang til å heve kjøpet. Dette med mindre selger utbedrer mangelen. Utbedring i samsvar med loven avskjærer adgangen til å heve kjøpet.
Slik går du frem for å heve bilkjøpet
1. Kontakt selger
Gi selger skriftlig beskjed om problemet så fort som mulig. Forklar hva som er galt og at du ønsker å heve kjøpet. Det er helt sentralt at selger oppfatter din henvendelse som en reklamasjon, altså en klage. Ren misnøye eller ulne fraser om bilens egenskaper oppfyller ikke lovens krav til reklamasjon. Vi har erfart at en del personer nøyer seg med å ringe. Dette er ikke å anbefale. Sørg for å dokumentere reklamasjonen, så går det selvfølgelig an å ha en konstruktiv dialog i tillegg. Reglene om reklamasjon følger av henholdsvis forbrukerkjøpsloven § 27 og kjøpsloven § 32.
2. Dokumenter feilen
Ta bilder, samle verkstedsrapporter og annen dokumentasjon som viser hva som er galt. Jo mer bevis du har, desto sterkere står du. Her er det dessverre mange som bommer, fordi man ikke forstår bevisreglene. Den som hevder at et faktum er «slik eller slik» har bevisbyrden for dette. Beviskravet er sannsynlighetsovervekt. Uttrykt med prosent vil det si at man må sannsynliggjøre med 51% eller mer hva som er å regne som det mest sannsynlige faktum i saken. Svakheter ved bevis eller beviskjeden vil gå utover den som har risikoen for å sannsynliggjøre det faktum man hevder saken bygger på.
3. Krev retting eller prisavslag først
I de fleste tilfeller må du gi selger en mulighet til å rette opp feilen før du krever heving. Dette gjelder særlig hvis mangelen kan fikses uten store kostnader. Dersom feilen ikke kan fikses må vurderes om prisavslag kan være en adekvat reaksjon mot kontraktsbruddet. Er det rimelig og passende at kjøper må nøye seg med et prisavslag, eller er mangelen mer alvorlig og inngripende, slik at heving er det eneste riktige utfallet? Dette vurderes konkret fra sak til sak. Høyesterett har i dommen Rt. 1998 s. 1510 slått fast at prisavslag skal vurderes som et alternativ til heving.
4. Send en skriftlig hevingserklæring
Hvis problemet ikke løses, kan du sende en skriftlig melding der du formelt krever å heve kjøpet. Oppgi grunnlaget for heving og be om tilbakebetaling av kjøpesummen. Husk at du også vil ha krav på forsinkelsesrenter, se kjøpsloven § 65 og forbrukerkjøpsloven § 50. Merk at selger på sin side kan ha krav på nyttefradrag. Et nyttefradrag estimeres i bilsaker gjerne med utgangspunkt i antall kjørte kilometer i kjøpers eierperiode.
Ta saken videre om nødvendig
Hvis selger nekter å godta kravet, kan du:
- Klage til Forbrukertilsynet (behandlingstid på 1-2 år).
- Ta saken til Forliksrådet (behandlingstid på 6-12 måneder).
- La deg bistå av en bilsakadvokat. Først og fremst for å forsøke å løse saken snarest mulig, men du vil uansett med tanke på en eventuell videre prosess stille sterkere med en ekspert på bilsaker. Saken blir tatt tak i med en gang.
Hva skjer etter en heving?
Hvis kjøpet blir hevet, skal du levere bilen tilbake og få kjøpesummen refundert. Det er tilstrekkelig å stille bilen til disposisjon på din bopel. Kjøper må ta regningen og risikoen for frakten, eller hente bilen på din bopel. Dette er opplest og vedtatt gjennom praksis fra retten og Forbrukerklageutvalget.
Oppsummering – dine rettigheter ved heving av bilkjøp
✔ Du kan heve et bilkjøp hvis bilen har en vesentlig mangel som ikke kan utbedres, eller ikke blir utbedret og som heller ikke er egnet til å kompenseres fullt ut med et prisavslag.
✔ Forbrukerkjøpsloven gir deg sterk beskyttelse hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler.
✔ Du må først gi selger en mulighet til å rette opp feilen eller gi prisavslag.
✔ Hvis problemet ikke løses, kan du sende en skriftlig hevingserklæring.
✔ Oppnår du ikke en løsning av saken, så ta kontakt med advokat slik at du kan få vurdert om saken er verdt å gå videre med. Vi vurderer hevingssaker gratis.
Å heve et bilkjøp kan være en krevende prosess, men hvis du står på kravene dine og følger riktig fremgangsmåte, har du gode sjanser for å få pengene tilbake.
Har du en sak å gå videre med?
Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak.
«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.
Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.
Heving
Vi bistår i saker om heving av bilkjøp. Vi sjekker om du har en sak.
Prisavslag
Mangel ved bil kan kvalifisere for prisavslag. Få hjelp til riktig utmåling.
Erstatning
Økonomisk tap som følge av mangel krav kreves erstattet.
Reklamasjon
Finn informasjon om klage ved bilkjøp.
Solgt
Bistand til privatpersoner som har solgt bil.
Rettshjelpsdekning
Vi hjelper til med å etablere dekning.