Heve bilkjøp etter tre utbedringsforsøk - slik får du gjennomslag

Å ha en bil som stadig må på verksted er frustrerende. Mange forbrukere spør derfor om de kan heve bilkjøp etter tre utbedringsforsøk. Svaret ligger i forbrukerkjøpsloven, rettspraksis og noen praktiske grep som bør tas tidlig. Under finner du en grundig, men lettfattelig veiledning – nyttig enten du vurderer å stå på egne ben eller vil engasjere en biladvokat.
Hva regnes som mangel på bilen?
En bil har mangel når den ikke svarer til det som er avtalt, eller til de forventninger en kjøper med rimelighet kunne ha, se forbrukerkjøpsloven § 18. Vurderingen skjer ved leveringstidspunktet; senere feil spiller altså inn dersom det kan bevises at årsaken var til stede allerede da risikoen gikk over til deg. Feil kan bunne i tekniske svikt, manglende opplysninger eller at bilen ikke tåler normal bruk.
Selgerens avhjelpsrett – bare to forsøk
Loven gir selger en begrenset mulighet til å rette mangler. Etter § 30 første ledd skal avhjelp skje «uten kostnad, uten vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid». Enda viktigere er § 30 annet ledd, hvor det heter:
«Selgeren har som en hovedregel ikke anledning til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.»
Har verkstedet therefore prøvd to ganger uten å fjerne feilen, kan du som hovedregel avvise flere reparasjoner. Etter lovendringen i 2023 ble forbrukerens posisjon styrket ytterligere gjennom § 30 fjerde ledd:
«Viser det seg en mangel etter retting eller omlevering, kan forbrukeren avvise ytterligere avhjelp, med mindre det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk.»
Dermed kan du stoppe prosessen også ved nye feil som dukker opp etter tidligere forsøk dersom det samlet sett ikke fremstår rimelig å gi selger en sjanse til.
Hvorfor det tredje forsøket er avgjørende
Når en bil har vært inne for samme problem to ganger, er rettspraksis klar på at ytterligere ventetid lett blir «vesentlig ulempe». I Rt. 1965 s. 91 aksepterte Høyesterett heving fordi gjentatte verkstedopphold skapte usikkerhet om fremtidig bruk. Senere har Rt. 2015 s. 321 (nybil-dommen) presisert at heving er aktuelt når kjøperen «må ha rimelig grunn … å si seg løst fra kontrakten». Går du til verksted for tredje gang, vil du normalt ha et sterkere grunnlag for å kreve heve bilkjøp etter tre utbedringsforsøk, fordi både lovens kvantitative grense og domstolenes helhetsvurdering taler for at videre retting ikke er en adekvat løsning.
Slik fremmer du et hevingskrav
For å heve må du gi en klar reklamasjon til selger. Den bør inneholde:
– Datoene for de to tidligere verkstedbesøkene.
– Beskrivelse av den vedvarende eller nye mangelen.
– Et eksplisitt krav om heving.
Reklamasjonen må sendes «innen rimelig tid» etter at du oppdaget at feilen fortsatt ikke er løst. Forbrukerkjøpsloven § 27 sikrer at to måneder alltid regnes som rettidig, men send brev, e-post eller SMS straks – da oppfyller du både beviskrav og tapsbegrensningsplikt.
Vilkåret om at mangelen ikke må være uvesentlig
Selger kan bare nekte heving hvis han viser at mangelen er uvesentlig, jf. § 32:
«Forbrukeren kan heve avtalen, med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig.»
Terskelen er lavere enn i kjøpsloven, og relevante momenter er etter Rt. 1999 s. 408 og Rt. 2015 s. 321 blant annet:
– Feilens betydning for bilens sikkerhet eller driftssikkerhet.
– De økonomiske konsekvensene for deg.
– Om tilliten til bilen, og dermed nytteverdien, er vesentlig svekket.
– Om selger har opptrådt klanderverdig, for eksempel gitt feilaktige opplysninger.
Ved tre mislykkede reparasjoner vil mangelen sjelden anses uvesentlig.
Konsekvensene av heving
Heving innebærer at partene leverer tilbake det de har mottatt. Du får kjøpesummen tilbake, mens selger overtar bilen. Har du hatt bilen en tid, kan du måtte betale et rimelig nyttevederlag, se § 50 første ledd, men rettspraksis (blant annet RG 2012 s. 1293) viser at selv ved betydelig verdifall kan heving innvilges dersom feilen er vesentlig.
Reklamasjonsfrister du må huske
Absolutt frist er to år fra levering, fem år dersom bilen «er ment å vare vesentlig lenger», jf. § 27 annet ledd. Reklamerer du innen seks måneder, er det dessuten selger som må bevise at feilen ikke fantes ved levering.
Biladvokat styrker forhandlingskortet
En erfaren biladvokat kan strukturere bevis, vise til presedens og forhandle om rask utbetaling. Mange tvister løses etter ett formelt brev hvor det vises til § 30 annet ledd, § 30 fjerde ledd og § 32, samt relevant høyesterettspraksis. Dermed unngår du langdryge prosesser og får en avklart løsning.
Ofte stilte spørsmål
Kan jeg kreve heving allerede etter ett verkstedbesøk? Ja, men da må reparasjonen ha medført «vesentlig ulempe» eller mangelen være spesielt alvorlig.
Har jeg krav på lånebil? Reparasjonen må forventes å vare mer enn én uke, og kravet må fremstå rimelig, jf. § 30 tredje ledd.
Må jeg bevise at selger har skyld? Nei, i forbrukerkjøp er skyld uten betydning for retten til heving; det avgjørende er om vilkårene i § 32 er oppfylt.
Konklusjon
Er bilen din inne for tredje gang, står du sterkt til å heve bilkjøp etter tre utbedringsforsøk. Sørg for skriftlig reklamasjon, vis til forbrukerkjøpsloven § 30 og § 32, og vurder om en biladvokat bør ta saken videre. Da kan du raskt komme deg ut av en bil som ikke fungerer – og få pengene tilbake.
Har du en sak å gå videre med?
Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak.
«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.
Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.