Forhandler klarer ikke utbedre mangelen

Forhandler klarer ikke utbedre mangelen

Har du hatt bilen inn og ut av verksted? Klarer ikke selger å utbedre feil og mangler? Det er fortvilende. Vi ser her på når du i denne type tilfeller kan heve kjøpet. Husk at rettshjelpsdelen over bilforsikringen kan dekke kr 100 000 i advokatutgifter. Du har derfor gode muligheter for profesjonell bistand i slike saker. 

La oss sjekke om du har en sak å gå videre med

Vurderingen er gratis og uforpliktende
Author picture

Advokat Kjetil Lyngmyr

Sentrale momenter ved heving av bilkjøp når forhandler ikke klarer å utbedre mangel

1) Det må foreligge en mangel

For det første kreves det at tingen har en mangel i lovens forstand. Mangelsvurderingen skjer etter § 15 og § 16 i forbrukerkjøpsloven. Avvik fra hva som er avtalt, eller det forbrukeren ellers kunne forvente i lys av markedsføring og opplysninger fra selgeren, vil kunne utgjøre en mangel. Videre må mangelen ha eksistert ved levering (jf. § 18).

2) Selgerens mulighet til å rette eller omlevere (avhjelp)

Når det foreligger en mangel, har selgeren i utgangspunktet rett til å forsøke å reparere (rette) eller levere en ny, mangelfri ting (omlevering), se forbrukerkjøpsloven § 29. Har selgeren tilbudt og gjennomført avhjelp innen rimelig tid, uten kostnader og vesentlig ulempe for forbrukeren, kan man ikke heve kjøpet. Poenget er at loven ønsker at mangelen utbedres på en måte som ivaretar formålet med næringsdrivendes ytelser og forbrukerens behov.

Dersom forhandleren ikke klarer å rette eller omlevere «i samsvar med loven» – for eksempel fordi mangelen stadig oppstår på nytt eller lar seg reparere, men feilen ikke blir endelig løst – kan forbrukeren gå videre på krav om prisavslag eller heving, jf. § 31 og § 32.

3) Mangelen må ikke være uvesentlig

Etter forbrukerkjøpsloven § 32 kan forbrukeren heve avtalen i stedet for å kreve prisavslag, «med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig». Det er dermed et vilkår for heving at mangelen ikke er uten betydning. I forarbeidene (Ot.prp. nr. 44 (2001–2002) s. 189) fremheves det at en generell hevingsvurdering «skal ta utgangspunkt i alminnelige prinsipper», men terskelen for heving er lavere enn etter kjøpsloven, der mangelen må være «vesentlig». I Rt. 2015 s. 321 understreket Høyesterett at forbrukerkjøpsloven oppstiller et mindre strengt krav, fordi loven skal ivareta forbrukerens interesser.

I vurderingen av om mangelen er uvesentlig, må blant annet mangelens betydning for forbrukerens bruk av tingen tillegges stor vekt, samt hvorvidt gjentatte avhjelpsforsøk gjør situasjonen særlig belastende.

4) Heving forutsetter at selgerens avhjelpsrett er oppfylt eller bortfalt

Etter § 29 første og tredje ledd kan selgeren motsette seg heving dersom han enten har rettet eller omlevert uten urimelig forsinkelse og vesentlig ulempe for forbrukeren. Gjentatte mislykte reparasjoner kan indikere at selgeren ikke faktisk evner å «avhjelpe i samsvar med loven», og da kan kjøperen gå videre på heving. Dersom tingen lider av alvorlige mangler som gjør at forbrukeren ikke «rimelig kan forvente å godta et tilbud om avhjelp», kan man kreve heving umiddelbart, jf. § 29 tredje ledd siste punktum.

5) Krav om reklamasjon innen rimelig tid

Forbrukeren må ha reklamert innen de fristene som følger av forbrukerkjøpsloven § 27. Bestemmelsen oppstiller en relativ frist («innen rimelig tid») som aldri kan være kortere enn to måneder fra den dagen forbrukeren oppdaget (eller burde ha oppdaget) mangelen. I tillegg gjelder en absolutt frist på to år (eller fem år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger), jf. § 27 annet ledd.

Dersom forbrukeren unnlater å reklamere innenfor disse tidsfristene, kan hevingskravet gå tapt. I Rt. 1984 s. 962 (Mesterhus) legger Høyesterett vekt på at selgeren kan anses å ha frafalt en innsigelse om for sen reklamasjon hvis han i stedet reelt går inn i en diskusjon om mangelen. Uansett bør forbrukeren reklamere så snart som mulig etter at man skjønner at mangelen ikke lar seg løse på en tilfredsstillende måte.

Oppsummering

Dersom forhandleren ikke klarer å utbedre mangler innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren, kan man kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig. Dette forutsetter at forbrukeren har reklamert innen lovens frister (§ 27), og at selgerens rett til å rette/omlevere (§ 29) ikke fører frem (eller ikke oppfylles på en lovlig måte). Er mangelen betydningsfull for forbrukerens bruk av tingen, vil heving ofte være en nærliggende løsning – særlig hvis mangelen viser seg gjentatte ganger eller ikke lar seg reparere.

Rettslig utgangspunkt finner man altså i forbrukerkjøpsloven § 32 («med mindre selgeren beviser at mangelen er uvesentlig») kombinert med § 29 om avhjelp. Forarbeidene, særlig Ot.prp. nr. 44 (2001–2002), understreker at hevingsterskelen i forbrukerkjøpsloven er lavere enn ved «vesentlig kontraktsbrudd» i kjøpsloven. Når mangelen ikke lar seg løse eller selgerens forsøk på utbedring trekker i langdrag, har forbrukeren som hovedregel rett til å si seg løst fra kjøpet.

Har du en sak å gå videre med? 

Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak. 

«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat 

Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører. 

Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!

Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig. 

Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16. 

Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet. 

Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen. 

Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende: 

For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen. 

For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det. 

Felles: 

Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger. 

Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene. 

Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen. 

Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget. 

Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.