Vurderer du å heve kjøpet fra forhandler? Vi ser nærmere på hvordan du må gå frem. Heving innebærer at kjøpesummen og bilen skal bytte plass, men hvordan kommer du dit? Vi tar deg med på hevingsreisen slik at du ser hva som gjelder. Trenger du hjelp i din sak? Ta gjerne kontakt med oss.
Dersom bilen du har kjøpt ikke stemmer overens med det som er avtalt, eller dine rimelige forventninger, kan det foreligge en mangel etter forbrukerkjøpsloven § 15. Det samme gjelder dersom det er gitt feilaktige eller manglende opplysninger, som for eksempel uriktig kilometerstand, jf. § 16 bokstav b og c.
Du må gi skriftlig beskjed innen rimelig tid etter at du oppdager mangelen. En varsling innen to måneder regnes alltid som innen fristen, jf. § 27 første ledd. Uansett må du reklamere senest to år etter levering, eller fem år dersom bilen er ment å ha lenger levetid, jf. § 27 annet ledd. Bruk gjerne e-post eller SMS, og sørg for å beskrive mangelen grundig. Det anbefales å få skriftlig bekreftelse fra selger. Dersom selger går inn i sakens substans uten å påberope for sen reklamasjon, kan dette tolkes som at fristinnsigelsen er frafalt.
Før du kan kreve prisavslag eller heving, har selger rett til å forsøke å rette feilen eller levere en tilsvarende bil, så lenge det skjer kostnadsfritt for deg og uten betydelig ulempe, jf. § 29 tredje ledd og § 30. I praksis aksepteres vanligvis maksimalt to forsøk. Hvis det første forsøket tar urimelig lang tid, kan retten til et nytt forsøk bortfalle.
Etter § 32 kan du heve kjøpet med mindre selger beviser at mangelen er uvesentlig. For å kreve heving må følgende være oppfylt: (1) Det må foreligge en mangel. (2) Selger har ikke rettet, eller har mislyktes/ikke tilbudt en akseptabel retting etter § 29–30. (3) Mangelen er mer enn uvesentlig. Dette vurderes mildere enn i kjøpsloven (se Rt-2015-321, «nybilsaken»).
Forarbeider og rettspraksis nevner ulike momenter som vektlegges i vurderingen av om en mangel gir grunnlag for heving. Dette inkluderer: hvor mye mangelen påvirker bruken av bilen, størrelsen på det økonomiske tapet, eventuell klanderverdig opptreden fra selger, antall reparasjonsforsøk og tidsbruk, samt risiko og ulemper ved videre bruk.
Her er en praktisk veiledning for hvordan du kan gå frem: Send en skriftlig reklamasjon hvor du beskriver feilen og gjør gjeldende at det foreligger en mangel. Sett en svarfrist, for eksempel 7 dager, hvor du ber selger bekrefte om retting vil tilbys. Ta vare på dokumentasjon for utgifter knyttet til feilen, som leiebil, verkstedkostnader og transport. Avvis urimelige rettingsforsøk – typisk dersom det foreslås mer enn to, eller hvis retting tar urimelig lang tid. Når vilkårene er oppfylt, fremsett et formelt krav om heving.
«Jeg viser til min reklamasjon datert 10. mai. Feilen er fortsatt ikke utbedret innen rimelig tid, og bilen kan ikke benyttes forsvarlig. På bakgrunn av dette hever jeg kjøpet med henvisning til forbrukerkjøpsloven § 32.»
Ved heving skal begge parter tilbakeføre det de har mottatt, jf. § 49 annet ledd. Selger må tilbakebetale kjøpesummen og eventuelt erstatning, samt forsinkelsesrenter fra tidspunktet for reklamasjon, jf. § 50 annet ledd. Du må levere bilen tilbake i tilnærmet samme stand som da du mottok den, med mindre det gjelder normal slitasje eller skader som skyldes selve mangelen, jf. § 51.
Du skal kun betale for den reelle nytten du har hatt, i form av et rimelig vederlag, jf. § 50 første ledd. Høyesterett har fastsatt en standard i Rt-2002-173, og i Rt-2015-321 ble det lagt til grunn et fradrag på kr 1,50 per kilometer.
Ja. Hvis du har hatt merutgifter, for eksempel leiebil eller tekniske undersøkelser, kan disse dekkes etter § 33 og § 54. Husk at du plikter å begrense tapet så langt det er rimelig. Erstatningen kommer i tillegg til tilbakebetaling av kjøpesum og renter, og det kan også kreves renter på erstatningsbeløpet.
Du kan kontakte oss for en gratis vurdering av saken. Dersom vi mener at du har et rettmessig krav, kan vi hjelpe deg med eventuell søknad om dekning av advokatutgifter og ta saken videre. Vårt mål er å få løst saken effektivt og med minst mulig stress for deg.
Reklamér skriftlig så snart du oppdager feilen (§ 27)
Undersøk og dokumentér forholdet (§ 18)
Gi selger mulighet til inntil to rettingsforsøk (§ 29–30)
Hev avtalen hvis vilkårene er oppfylt (§ 32)
Lever bilen tilbake og krev kjøpesummen og renter (§ 49–50)
Dersom du mistenker at bilen du kjøpte har en rettslig mangel, er du velkommen til å ta kontakt for en uforpliktende vurdering. Du påtar deg ingen kostnader før det eventuelt inngås avtale om oppdrag.
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.