Heve bruktbilkjøp - bilkjøp fra privatperson

Vi erfarer at mange ikke er klar over noe som kan vise seg å bli veldig viktig, nemlig muligheten til å heve kjøpet selv om bilen er kjøpt fra privatperson. I tilfeller der bilen har en vesentlig mangel og det foreligger vesentlig kontraktbrudd kan du heve kjøpet såfremt mangelen ikke utbedres av selgeren. Les nærmere om dette i vår artikkel om heving av bruktbilkjøp der selger er en privatpersoner.

Advokat Kjetil Lyngmyr
Heving av bilkjøp når selger er privatperson
Det er lett å tenke at du nærmeste er rettsløs når du har kjøp bil fra privatperson. Særlig dersom bilen er solgt «som den er». Selv i slike tilfeller har man gode rettigheter i kjøpsloven dersom mangelen er tydelig og alvorlige nok.
Sentrale momenter i hevingsvurderingen
Noen absolutt forutsetninger må være på plass. Du kan for eksempel ikke heve et bilkjøp fordi du på generell basis er misforøyd eller angrer på kjøpet. Vi går gjennom de mest elementære forutsentingene nedenfor. Kjenner du deg igjen? Ta gjerne kontakt med oss, så kan vi vurdere potensialet i din sak.
- Du må være innenfor lovens reklamasjonsfrister. Det vil si at du må ha reklamert "innen rimelig tid" og innefor den absolutte fristen på 2 år.
- Du må være innenfor lovens reklamasjonsfrister. Det vil si at du må ha reklamert "innen rimelig tid" og innefor den absolutte fristen på 2 år.
- Det må foreligge en kjøpsrettslig mangel. Enten ved at selger ikke har gitt korrekte opplysninger, opplysninger om vesentlige forhold er holdt tilbake, eller bilen viser seg å være i "vesentlig dårligere stand".
- Selger må ha avvist ditt krav, og unnlatt å gi tilbud om utbedring.
- Mangelen må utgjøre et "vesentlig kontraktsbrudd". Her ser man ofte på hva det koster å utbedre mangelen, om den faktisk kan utbedres, om prisavslag vil være en tilstrekkelig reaksjon mot avtalebruddet osv.
Typiske momenter som kan trekke i retning av heving, der selger er privatperson
- Motorhavari som er kostbart å fikse
- Grovt opplysningssvikt fra selger om ett eller flere forohld
- En eller flere mangler som går direkte på bilens sikkerhet
- Det er knyttet usikkerhet til utbedringskostnadene, men de er estimert å bli høy
- Selger har utvist skyld - selger er å klandre for kontraktsbrudd
- Generelt høye utbedringkostnader
Krev heving av kjøp – husk reklamasjon!
Har du oppdager feil og mangler etter kjøp av bruktbil fra privatperson, så ikke nøl med å reklamere. Her gjelder det en frist som tilsier at du bør reklamere så snart som mulig. Send skriftlig reklamasjon.
Dokumenter mangelen
Så langt det er mulig, dokumenter mangelen godt. Vår biladvokater løser ofte bilsaker uten at det har vært nødvendig med store utgifter til undersøkelser. Men, fortsetter selger å avvise krav og en rettslig prosess kan bli nødvendig er det viktig med best mulig dokumentasjon på mangelen.
Bruk advokat ved hevingskrav etter kjøp av bil fra privatperson
Forsøk selv ved å reklamere så snart som mulig. Dersom du møter veggen og ikke får løst saken, så la oss ta en vurdering for deg. Vi opplever at vi ofte kan løses saken utenrettslig både effektivt kostnadsmessig og tidsmessig. Ofte klarer vi å løse en sak ved at konfliktnivået tas ned og at partene finner en god løsning.
Har du en sak å gå videre med?
Vi har ekspertise på bilsaker. I løpet av kort tid vil vi ofte se om du kan ha en sak å gå videre med. Vi tilbyr en gratis og uforpliktende vurdering, så blir det opp til deg hva du vil gjøre videre i din sak.
«Alle» bilforsikringer dekker utgifter til advokat
Har du kjøpt bilen som privatperson og forsikret den? Eller har du solgt en bil som privatperson og hatt den forsikret på salgstidspunktet? Ja, da har du forsikring som dekker utgifter til advokat inkludert i forsikringen. Dette kalles rettshjelp. Forsikringen dekker advokatutgifter med inntil kr 100 000, mot en egenandel. Vi hjelper deg gjerne med å få dekningen på plass, noe forsikringsselskapet ofte ønsker at advokat utfører.
Vi vurderer din bilsak. Gratis og uforpliktende!
Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig.
Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16.
Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet.
Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen.
Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende:
For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen.
For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det.
Felles:
Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger.
Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene.
Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen.
Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget.
Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.